De laatste. - Reisverslag uit Iablona Veche, Moldavië van Geke Altena - WaarBenJij.nu De laatste. - Reisverslag uit Iablona Veche, Moldavië van Geke Altena - WaarBenJij.nu

De laatste.

Door: Geke

Blijf op de hoogte en volg Geke

06 Juni 2014 | Moldavië, Iablona Veche

Dag 15 – THE day
Ja, dinsdag was dé dag. De dag dat we de presentatie zouden houden voor de medewerkers en het bestuur van Tabita en waarmee we het project zouden ‘afronden’ daar. Het ging wel goed, alle puntjes die we wilden vertellen hebben we verteld. Helaas was er niemand van het bestuur aanwezig, alleen het personeel. De mensen waren tevreden met wat we daar hadden gedaan. Hierna hebben we wat cadeautjes uitgewisseld en hebben we zelf ook nog een vette (mini) bezem cadeau gekregen! Afscheid genomen van de tolk, dat was ook wel gek! Toch wel een leuke band opgebouwd samen, helemaal na het weekend in Beltsi.

Dag 16- Richting Chisinau
De dag met het echte afscheid van Tabita. Half 8 zouden we vertrekken naar Chisinau. Toch wel gek om afscheid te nemen van mensen die je waarschijnlijk nooit meer ziet maar die je erg mag. Ik heb ook het gevoel dat ik er veel langer ben geweest omdat ik me er zo thuis voelde. Zina was vroeg op om ontbijt voor ons te maken en ons uit te zwaaien, fijn en lief! Rond 10 uur waren we in Chisinau. Hier werden we bij ECMA afgezet (de kliniek waar Esther en Berit, de andere studenten, helpen). Dit was eigenlijk nog niet het plan voor woensdag, dus we waren een beetje overdonderd. Niemand sprak Engels eerst, dus we konden niet echt uitleggen wie we waren en wat de bedoeling was. Rondje gelopen in het gebouw en de secretaresse gevonden die Engels sprak. We zouden gelijk mee gaan met patiënten, oké. De dokter ging nog even in gesprek met volgens mij de baas, waarna we toch opeens morgen pas mee hoefden. Kopje koffie gedronken en toen zijn we afgezet bij het hotel. In de middag hebben we de stad verkent. Bazar op en af, souvenirs inslaan en eens een goed kopje koffie drinken. Om 4 uur afgesproken met de andere meiden en in de avond lekker gegeten bij Andy’s pizza, favoriet!

Dag 17- ECMA
Vandaag gingen we aan de slag. Onze expertise was nodig dus we waren klaar om aan de slag te gaan. Pauper ontbijtje naar binnen geduwd (we slapen echt in sovjet unie hotel) en wachten tot we werden opgehaald door onze chauffeur. We zouden langs 3 patiënten gaan waarbij ik er bij 2 wat heb kunnen bijdragen. ECMA is thuiszorg dus we gingen van huis naar huis, een logische route doen ze hier niet echt, dus we hebben de hele stad doorgereden. Met klamme handjes in de auto, want dat rijden hier gaat ook wat anders dan in NL.. Toch wel gek om bij die mensen thuis te komen en te zien hoe ze leven. Hierna zijn we met het team gaan lunchen en daarna waren we alweer klaar. Blijkbaar werken ze alleen in de morgen, van een uur of 9 tot 13. Wij hadden ons voorbereid op een hele dag bikkelen, viel dat dus even mee!

Dag 18 – Laatste dagje voor vertrek.
Vandaag is de laatste dag in Moldavië. Vannacht vertrekken we om onze beentjes weer op Nederlandse bodem te kunnen zetten. Iets langer uitgeslapen vanmorgen, want we hebben een vrije dag hier. Park ingewandeld, ijsje gegeten en een paar winkeltjes in geweest. Lekker rustig aan gedaan. We zijn nu net weer in het hotel, even afkoelen en even uitrusten van de wandeling ;-). Vanavond nog even lekker uit eten hier voor 2 euro, nog even van genieten.

• 06 Juni 2014 - 14:46

Aafke:

Geniet nog mooi even voor €2,- haha.

• 06 Juni 2014 - 18:18

Rita En Ton:

Hoi Geke,
    Mooi verhaal weer. Goede terugreis!

• 06 Juni 2014 - 20:36

Els:

Hé Geke. Dank je wel dat je ons hebt laten mee genieten van je mooie ervaringen. Ik heb je verhalen met veel plezier én bewondering gelezen. Goeie reis!!!

• 07 Juni 2014 - 07:10

Anita:

Top!! Die laatste foto is zeker voor mij he!!

• 07 Juni 2014 - 08:48

Tom:

Mooi reactrie, ik hoop vandaag!