Het voelt als thuis. - Reisverslag uit Iablona Veche, Moldavië van Geke Altena - WaarBenJij.nu Het voelt als thuis. - Reisverslag uit Iablona Veche, Moldavië van Geke Altena - WaarBenJij.nu

Het voelt als thuis.

Door: Geke

Blijf op de hoogte en volg Geke

29 Mei 2014 | Moldavië, Iablona Veche

Dag 9 – Niet zo veel bijzonders.
Begin van deze week hebben we een planning gemaakt met wat we welke dagen gaan doen. Fijn, een beetje structuur. Vandaag stond op de planning het compleet maken van de patiëntendossiers hier, een gesprek met de dokter en een gesprek over het eten met het keukenpersoneel. De eerste twee zijn vandaag gelukt. Morgen ga ik praten met het kokspersoneel, want dat eten hier dat stuurt de mensen gewoon de kist in. Het probleem is echter dat ik heb vernomen dat de mensen hier boos worden als er wat gedaan wordt aan het eten, omdat ze het heel hun leven al zo krijgen. Dat wordt nog een uitdaging dus! Verder zijn we vandaag lekker aan de slag geweest met adviesbestanden en verslagen. De geur van pies is vandaag extreem in het huis, normaal ben je binnen en went het maar vandaag is er een constante penetrante lucht in het huis, bah! Vandaag verder niet veel bijzonders gebeurd, wel mooi wat dingen van de to-do list af kunnen werken. Vanmiddag kwam hier een einde aan het mooie weer. Rond 4 uur ging het flink stortregen en onweren. De lichten gingen er hier af en toe van uit, maakt het lekker spannend ;-)

Dag 10 – Fysio dagje
Vandaag was de dag dat ik lekker aan de slag kon. Begonnen met mijn adviezen in de keuken over het eten. Hierna ook met Zina een gesprek erover gehad, zij maakt namelijk het menu. Hier kwam aardig wat frustratie naar boven omdat ze het wel wil veranderen maar geen ruzie wil met de bewoners. De adviezen maar gewoon gegeven en het erna laten rusten. Hierna samen met Tanja naar bewoners gegaan met een spasme. Even kijken hoe ze dit behandeld, ging op zich wel goed. Er was een nieuwe vrouw waar ze zich geen raad mee wist, hier heb ik mijn handen even uit de mouwen gestoken. Hierna was het tijd om de bedlegerige bewoners eens in beweging te brengen! Met wat equipment de kamer binnenvallen en ze aan het werk zetten, heerlijk! Ze vonden het nog leuk ook… In de middag helaas niet zo leuk nieuws van het thuisfront, maar de meeste die dit lezen weten daar wel van af. Zo lang het zo gaat blijf ik hier gewoon mijn dingen doen, zo wil papa het ook! Zina weet ook van de situatie en kwam me heel schattig in de avond nog een knuffel brengen, ze pakken het hier erg fijn op, dat scheelt een boel.

Dag 11 – Dag zonder de tolk
Vandaag hebben we een dag zonder onze tolk Gregory. Een dag waar we dus het beste verslagen en adviesbestanden kunnen gaan maken, want communiceren met patiënten of dingen aanleren gaat nu lastig. Onze tolk wil graag verhuizen naar Rusland, hij wil volgende week vertrekken maar het is volgens mij lastig op korte termijn te vertrekken vanuit Moldavië op dit moment. Voor ons is er ook een verandering in ons plan. We vertrekken volgende week woensdag i.p.v. vrijdag, zodat we donderdag de andere twee meiden kunnen helpen die in Chisinau zitten. Die hebben werk genoeg en wilde graag wat meer expertise. Dit komt goed uit omdat de tolk er dan waarschijnlijk ook niet meer is, twee vliegen in één klap! Verder vandaag dus niet zo veel bijzonders. Wel mochten we vandaag weer eens lekker douchen én kregen we tussendoor ijs, hoera!

• 29 Mei 2014 - 17:43

Els:

Hoi Geke,
    Ik liep een beetje achter met lezen, nu weer helemaal op de hoogte. Heel mooi om te lezen en mee te kijken met je foto's. Wat doen jullie daar goed werk!!! Ik vind je een KANJER!!!
    Liefs Els

• 29 Mei 2014 - 18:06

Eline:

He Geke,
    Fijn om te lezen dat je je nu ook op je vakgebied nuttig kan maken en de mensen zo kunt helpen! Mooie foto's ook erbij! Zet hem op! Groetjes!

• 29 Mei 2014 - 18:07

José Y:

Goed bezig Geke.

• 29 Mei 2014 - 18:15

Frank:

Na de verhalen snel naar de foto's! Je hebt het goed opgeschreven, het is net zoals je het vaak bij omroep MAX ziet. Success met jullie goed werk!

• 30 Mei 2014 - 07:50

Anita:

Super, Geke!! Goed bezig!!
    Ben het met Els eens, je bent een KANJER!!
    XXXX

• 02 Juni 2014 - 08:09

Suzanne:

Lieve Greetje!
    Leuk om te lezen dat je naast fysio ook voedingsadviezen mag geven! Hopen dat de mensen hier dan ook wat mee gaan doen natuurlijk! :) (ik ga er dan niet vanuit dat er nu hartige taart of zelfgemaakte pizza's worden klaargemaakt, zoals wij dat samen maken, maar er is iig een begin haha!)
    Nog even volhouden meid! Voor je het weet zit je weer in je eigen huisje!
    Dikke knuffel!